Zoeken in deze blog

zondag 8 december 2013

Vrije geboorte inspiratie: Handsoff lotusbevalling thuis in bad

Hieronder staan de eerste foto's in de serie 'vrije geboorte inspiratie'. Ik zal regelmatig foto's plaatsen van moeders die de schoonheid van hun bevalling / zwangerschap / eerste babytijd willen delen om andere vrouwen te inspireren en de wereld te laten zien hoe mooi en fijn geboorte is. Mooie foto's (met een kort verhaaltje) zijn dus zeer welkom. Stuur ze naar: anna at levensdroom dot com

Dit zijn de prachtige foto's van Roos die op 9 oktober 2013 beviel van haar tweede zoon Gijs. Een ongeassisteerde thuisbevalling en badbevalling die drie uur duurde:






'Mijn eerste zoon is tweeënhalf jaar geleden ook thuis in bad geboren, dat was een prachtige bevalling. Voor mijn tweede bevalling had ik nog één wens, ik wilde het graag helemaal zelf doen. Ik had gelukkig een geweldige verloskundige die daar ook voor open stond (dezelfde als bij mijn eerste bevalling aanwezig was). Ik wilde zo graag ervaren hoe een bevalling gaat als je niet wordt gestuurd, maar je lichaam haar gang laat gaan. De vroedvrouw was wel bij mijn bevalling aanwezig, maar deed helemaal niets, behalve er te zijn, een handsoff bevalling dus

Ik wilde zo graag ervaren hoe een bevalling gaat als je niet wordt gestuurd, maar je lichaam haar gang laat gaan.

Mijn tweede bevalling was geweldig. De ontsluitingsweeën duurden 3 uur, ik heb ze voornamelijk opgevangen door rondjes om het bad te lopen. Het laatste stukje van de ontsluitingsweeën heb ik in bad opgevangen en na 10 minuten persweeën was mijn zoon geboren. De placenta kwam na 65 minuten. Op het moment dat de placenta werd geboren werd mijn grote zoon wakker. Hij kwam meteen kijken hoe zijn broertje 'in bad uit het babygaatje was gesprongen', heel bijzonder. 


Op de foto zie je de (opgedroogde) navelstreng uit zijn rechter broekspijp komen.

Ik wilde graag een lotusgeboorte dus de navelstreng is niet doorgeknipt. De placenta ging na de geboorte in een plastic onderlegger, met daar om heen een speciale zak (gemaakt van een flanellen luier) met een lotusbloem erop, gemaakt door mijn moeder. Mijn zoon heeft 4 dagen samen met zijn placenta doorgebracht, een hele bijzondere tijd. Op de foto zie je de (opgedroogde) navelstreng uit zijn rechter broekspijp komen.'






Opmerking: Ik zou bij een lotusgeboorte geen plastic om de placenta doen, maar uitsluitend doeken van natuurlijk materiaal gebruiken. Als je plastic gebruikt heb je namelijk kans dat er te weinig lucht bij de placenta komt waardoor het kan gaan rotten of schimmelen.

2 opmerkingen:

  1. Het was een celstofmatje waar het los ingewikkeld werd Anna Myrthe, na 4 dagen rook hij nog als biefstuk, dus werkte het bij ons erg goed (de oma en kraamverzorgende van....)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeg het er voor de zekerheid bij als info over de lotusgeboorte, omdat ik altijd lees dat gebruik van niet-natuurlijke materialen wordt afgeraden. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, dus fijn om te lezen dat het wel goed ging. En nog fijner dat je als moeder en oma de rol van kraamverzorgster had. Dat klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen